Gablota 14
4 grudnia 2023
W gablocie czternastej znajdują się zabytki archeologiczne.
CZARKA, 2. połowa XVI – 1. połowa XVII w.
Zabytek został wykonany techniką toczenia z jednej porcji gliny schudzonej domieszką o frakcji pylastej, a następnie pokryty zielonym szkliwem i wypalony w atmosferze utleniającej. Krawędź wylewu naczynia została ukształtowana faliście.
Ceramika szkliwiona, warsztat głogowski.
Wysokość: 450 mm,
Szerokość: 110 mm,
Numer Inwentarzowy: MH/A/5217/3
TALERZ, XVII w.
Wyrób z białawej gliny wykonany na kole techniką toczenia i wypalony w atmosferze utleniającej. Zdobienia w postaci stylizowanych roślin zostały wykonane rożkiem malarskim na angobowanym wnętrzu talerza, a następnie pokryte bezbarwnym szkliwem ołowiowym. Naczynia wytwarzane w tej technice upowszechniły się na Śląsku w XVII w.
Ceramika szkliwiona i polichromowana, warsztat głogowski.
Wysokość: 75 mm,
Szerokość: 345 mm,
Numer inwentarzowy: MH/A/5208/38/2
ŚWIECZNIK, 2. połowa XVI – początek XVII w.
Kandelabr został wykonany ze stopu miedzi i cynku z wykorzystaniem techniki odlewu, kucia oraz cyzelowania. Kolista stopa przechodzi w zwężający się ku górze trzon z pierścieniowatym nodusem, zakończony trzema ramionami z talerzykowatymi profitkami. Tuleje na świece mają formę heksagonu z ażurowymi ściankami. Zabytki tego typu zachowane w całości należą do rzadkości.
Mosiądz.
Wysokość: 250 mm,
Szerokość: 150 mm,
Numer Inwentarzowy: MH/A/5207/164.
TŁOK PIECZĘTNY, ok. 1632 r.
Narzędzie zostało wykonane w bimetalu. W mosiężnym uchwycie jest otwór, który służył do zawieszenia go przy pasie. Okrągła płytka stempla odlana została ze srebra. W jej centralnej części w formie wklęsłego negatywu przedstawione są litery AL w ligaturze pod koroną zwieńczoną krzyżem, natomiast w otoku napis GROS GLOGAV W 163Z. Data umieszczona w legendzie może, lecz nie musi wskazywać na czas wykonania typariusza. Prawdopodobnie odnosi się do wydarzeń ważnych z punktu widzenia dysponenta.
Mosiądz i srebro, warsztat głogowski (?).
Wysokość: 29 mm,
Szerokość: 196 mm,
Depozyt 12, numer inwentarzowy 7.
TARCZA TRUMIENNA GEORGA V. ROSTOCKA, ok. 1636 r.
Owalny zabytek stanowił element miedzianego sarkofagu odkrytego podczas badań archeologicznych w 2008 r. W jego centrum namalowana została wielobarwna, pięciopolowa tarcza herbowa zwieńczona dwoma hełmami z klejnotami i ozdobiona labrami. W jej otoku widnieje napis: „Rom: Kay Maiest Obrister. GEORG • V • ROSTOCK” („Jego Cesarskiej Rzymskiej Mości Pułkownik Georg v. Rostock”). Przedstawiony herb należy do rodu Rostock auf Heinersdorf ze Śląska.
Miedź polichromowana, warsztat głogowski (?).
Wysokość: 231 mm,
Szerokość: 215 mm,
Głogów, kościół pw. św. Mikołaja.
TALERZ, lata ok. 1638–1679
Wyrób został wykonany techniką odlewu oraz toczenia na tokarce i cyzelowania. W centralnej części spodniej strony dna wybito dwie punce przedstawiające tarczę z literą „W” oraz z Barankiem Paschalnym. Znakowanie wyrobów cynowych było powszechną praktyką cechów, kontrolujących w ten sposób jakość produktów. Ze źródeł pisanych wiemy, że jeszcze w połowie XVII w. w większych miastach śląskich obowiązywał wymóg stosowania w odlewnictwie naczyń cyny tzw. dwunastej próby, a więc stopu, w którym stosunek tego metalu do ołowiu wynosił dwanaście do jednego. W omawianym czasie cynowa zastawa stołu była bardzo popularna.
Cyna z domieszką ołowiu (ok. 12%), konwisarz George Kriche
Szerokość 140 mm.
Depozyt 446, numer inwentarzowy 126.
NÓŻ, XVII w.
Sztuciec z głownią o prostym tylcu i lekko skośnym ostrzu przechodzącym łukowato w szpic (niezachowany), wykonaną wraz z trzonkiem z jednego kawałka metalu techniką kucia i rytowania. Rękojeść jest w przekroju poprzecznym oktagonalna i rozszerza się w stronę zakończenia w formie guzka. Ornament składa się z rzędów ukośnych kresek wyciętych w rękojeści. Na głowni odciśnięto natomiast znak nożowniczy.
Żelazo.
Długość: 172 mm,
Szerokość: 12 mm
Depozyt 109, numer inwentarzowy 163.
WIDELEC, XVII w.
Sztuciec dwuzębny, z trzonkiem w formie trzpienia, osadzonego w rękojeści rozszerzającej się w stronę zakończenia. Ornament składa się z zygzakowatych linii odciśniętych na całej powierzchni rękojeści. Widelce, najczęściej o dwóch zębach, zaczęły upowszechniać się w wśród śląskich mieszczan w XVII w., o czym świadczą znaleziska archeologiczne. Bardziej okazałe egzemplarze wchodziły w skład zestawów razem z łyżkami i nożami.
Żelazo, cyna.
Długość: 118 mm,
Szerokość: 9 mm.
Depozyt 109, numer inwentarzowy 190.
KAFLE PŁYTOWE, 1. połowa XVII w.
Bogato ornamentowane kafle piecowe zostały odkryte w zasypisku studni. Kafel narożnikowy wieńczy pełnoplastyczne przedstawienie putta, ściany zdobi ornament roślinny. Głównym motywem dekoracyjnym drugiego kafla jest wyobrażenie chusty św. Weroniki z odciśniętym wizerunkiem twarzy Chrystusa, podtrzymywanej przez dwa anioły. Zaprezentowane elementy urządzenia grzewczego dają nam wyobrażenie o wystroju XVII-wiecznej kamienicy mieszczańskiej.
Ceramika modelowana ręcznie oraz w formie, szkliwiona.
Numer inwentarzowy: MH/A/5223/56
HALABARDA, XVII w.
Nazwa pochodzi od niemieckich słowa Halm, oznaczającego drzewce oraz Barte, a więc topora. Składa się z grotu w kształcie wierzbowatego liścia, tulei na drzewce rozszerzającej się ku wylotowi, a także fragmentarycznie zachowanego haka z wypustkami. Broń miała pierwotnie także topór umieszczony po przeciwległej stronie haka. W XVII w. halabardy w zasadzie wyszły z użycia jako narzędzie bojowe, przekształcając się w broń paradną, o nierzadko bogato zdobionych żeleźcach lub myśliwską, używaną sporadycznie podczas polowań.
Żelazo.
Długość: 360 mm,
Szerokość: 140 mm,
Numer inwentarzowy MH/A/3839.
Metryczka
Wytworzono: | 2023-12-04 13:39 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2023-12-04 13:40 | przez: Paulina Lemańska |
Podmiot udostępniający: | Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie | |
Odwiedziny: | 339 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.